A Queer Diaries

سه‌شنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۸۵

Queer as Folk (us)



سریال Queer as Folk بی تردید پربیننده ترین سریالیست که به موضوع زندگی همجنسگرایان می پردازد. این سریال علاوه بر سود جستن از هنرپیشگان خوش سیمایی همچون Gale Harold و Randy Harrison در نقشهای برایان و جاستین و نمایش صحنه های سکسی، با به تصویر کشیدن واقعیات روزمره ی زندگی این گروه از اجتماع توانست در بین سالهای 2000 تا 2005 ده ها جایزه بین المللی را از آن خود کند. این سریال پرطرفدار که تا چند روز دیگر سری پنجم آن از Pink TV پخش خواهد شد، به وقایع زندگی چند جوان گی و لزبین می پردازد. برایان خودمحور و خودگرا ست و صداقتی را که در شهوترانی می بیند در عشق نمی یابد. مایکل (Hal Sparks)، بهترین دوست برایان، که به تازگی 30 سالگی را پشت سر گذاشته است، با آشنا شدن با بن (Robert Gant) - نویسنده ی مبتلا به ایدز - مرد مورد علاقه خود را یافته است. جاستین که برای اولین بار سکس را با برایان تجربه می کند، پس از نشان دادن عشق و علاقه اش به پارتنر او تبدیل می شود . تد (Scott Lowell) و امت (Peter Paige) ، دو دوستی که روابط رومانتیک آنها به جایی نمی رسد، نهایتا به دوستی ساده خود ادامه می دهند. ملانی(Michelle Clunie) و لیندزی (Thea Gill) دو زوج لزبین که رابطه آنها بر خلاف آنکه در ظاهر بسیار محکم به نظر می رسد، با خیانت چند باره هر دو به هم ، شکننده شده و عملا چند بار در طول سریال مجبور به جدایی می شوند و بالاخره دبی، مادر مایکل که همواره برای حقوق همجنسگرایان آمریکا تلاش می کند و گاهی نیز از گی بودن پسرش ناراحت است، از شخصیتهای اصلی این سریال هستند. از دیگر نکات مثبت این سریال همکاری کارگردانان مشهوری در عرصه سینما و تلویزیون است که آن جمله میتوان به Russell Mulcahy کارگردان صاحب نام سینمای استرالیا و Bruce McDonald و David Wellington اشاره کرد.

Queer as Folk سریالی است که ما را به دیدن واقعیت دعوت می کند. واقعیتی بدور از هر گونه تعصب و داوری که در حقیقت قضاوت را بر عهده بینندگان می گذارد. شخصیتهای این سریال همانند ما ، گاهی دچار تشویشند، گاهی ناراحت و گاهی عصبانیند و حتی گاهی رفتارهای نابهنجار از خود نشان می دهند. مشاجرات برایان و جاستین، نصیحت های دبی به مایکل، عشق بی چشم داشت مایکل به برایان و حتی صحنه های سکسی بک روم بابیلون و مصرف مواد مخدر، برای اکثر ما صحنه هایی آشناست. صحنه هایی که ممکن است در زندگی روزمره ما هم اتفاق بیافتد.

از جنبه های مشخص و بارز این سریال دور کردن الگوی پرفکت بودن و کمال گرایی است ، به طوریکه تفکر سفید – سیاه در آن جایی ندارد. کسی در این سریال سرچشمه ی همه خوبی های جهان نیست. کسی مظهر بدی نیست. بلکه هر کدام از شخصیت ها در موقعیت های مختلف، عکس العمل های متفاوتی بروز می دهند. مایکل با وجود اینکه برایان را مانند برادر خویش دوست دارد، از او ناراحت هم می شود و بر سرش داد می کشد. مادر دبی در بسیاری از موارد توانایی حمایت از پسرش را ندارد. جاستین با وجود عشق بی پایانش به برایان، گاهی او را خودخواه، بی منطق و عشق ستیز می یابد. ملانی و لیندزی که تقریبا در تمام طول سریال دو یار جدانشدنی می نمایند، بارها و بارها مشاجراتشان به قهرهای طولانی مدت می کشد و حتی برایان که در همه قسمت ها دنیا را از دید خود می بیند و از ازدواج بیزار است، برای ازدواج مایکل و بن، کیک سورپرایز می خرد.

از نکات آموزنده این سریال تلویزیونی مبارزه خستگی ناپذیر تک تک شخصیت های آن برای تحقق حقوق همجنسگرایان و ایستادگی در مقابل تبعیض های اجتماعی است. این حق خواهی در بیشتر قسمتها با بیانی سیاسی و به همراه خرده گیری از سیاست مداران آمریکا (به ویژه جرج بوش) همراه می شود و ممانعت ازدواج همجنسگراها و عدم حق یکسان آنان با استریت ها به چالش کشیده می شود.

اما از سو یی دیگر، بهره نجستن از بازیگران سیاه پوست در کل داستان ، نشان دادن مصرف مواد مخدر به عنوان امری بدیهی در زندگی گی ها و بالاخره توجه بیش از حد به روابط جنسی و به تصویر کشیدن اغراق آمیز وضعیت معیشتی گی ها که بدور از هر گونه دغدغه و بعضا مرفه است ، از جمله نقاط ضعف این سریال محسوب می گردند.

در خاتمه متذکر می شوم که نام Queer as Folk برگرفته شده از ضرب المثلی است انگلیسی "there's nought so queer as folk" به معنای "there's nothing as weird as people" یا "هیچ چیزی به اندازه مردم عجیب نیست".

20 Comments:

  • jaleb bood .

    By Anonymous ناشناس, at ۴:۵۱ قبل‌ازظهر, شهریور ۲۹, ۱۳۸۵  

  • just could get my hands dirty with a series finale and a nice "saying goodbye" on the net. I like the series althought sometimes it's just publishing stereotypes it worths it...i like that

    By Blogger Sepehr, at ۸:۱۰ قبل‌ازظهر, شهریور ۲۹, ۱۳۸۵  

  • btw didn't know Pink is gonna broadcast the show, however I'd rather find set of QAFs DVDs

    By Blogger Sepehr, at ۸:۱۱ قبل‌ازظهر, شهریور ۲۹, ۱۳۸۵  

  • منم می خوام

    By Blogger آدم آهنی, at ۱۱:۴۱ قبل‌ازظهر, شهریور ۲۹, ۱۳۸۵  

  • متن زیبا و روانی و جالب بود
    در مورد سریال هم باید بگویم که جزء بی نظیرترینهای دنیای هنر است البته برای من.
    من واقعا از سریال لذت میبرم مخصوصا بخاطر بازیگرانش.
    خاطرات جالبی هم از این سریال دارم
    شاد و پیروز باشید

    By Anonymous ناشناس, at ۳:۲۸ بعدازظهر, شهریور ۲۹, ۱۳۸۵  

  • اگه اين مسخره بازي جمع آوري آنتهاي ماهواره به مال ما نكشه شايد من هم بتونم باز هم ببينم
    !!!

    By Anonymous ناشناس, at ۷:۱۳ بعدازظهر, شهریور ۲۹, ۱۳۸۵  

  • سلام
    ميدوني تو اين سريالاي خارجكي آخرش آدم نميفهمه كي ماله كي شد ؟؟ !!!!!!!!! البته من اين سريالو نديدم و نميتونم قضاوت صريحي بكنم .... اما با توجه به شرح خوبي كه ازش دادي ميشه حدسايي زد ...
    خوب همجنسگرايان هم مثل بقيه آدمان فقط با يه فرق كوچيك كه خيلي هم طبيعيه .... بعضي آدما فكر ميكنن كه مثلا اين گي ها چه موجودات عجيب و غريبي هستن ... يا آدمايي اند كه فقط دنبال كثافت كاري و شهوتراني هستند ... خوشحالم از بابت اينجور سريالها و فيلم هايي كه سعي ميكنن واقعيات زندگي همجنسگرايان را به جامعه نشون بدن .... ماها واقعا به اين نياز داريم كه بقيه اقشار جامعه بفهمن كه ما هم مثل بقيه هستيم .... و به لحاظ كاركردهاي اجتماعي درست مثل بقيه افراد جامعه هستيم .... و همه جور آدم هم توي ما پيدا ميشه ... دكتر ..مهندس .. شاعر .. بيسواد .. كارگر وووو ... ماها هم مثل بقيه آدما عاشق ميشيم ... تو زندگيهامون شكست و پيروزي داريم ... دوست داريم سكس داشته باشيم و ووووو .....
    اما يه نكته خيلي جالب براي من شخصيت مادر مايكل است كه از حقوق پسر گيش دفاع ميكنه .... ايكاش يه روزي ميرسيد كه تو ايران هم خانواده هاي ما از حقوق فرزندان همجنسگراشون دفاع ميكردن ...
    در پايان اينم بگم.... اي بابا..... همه اين سريالو ديدن الا من .... شيطونا چجوري پينك رو باز كردين ؟؟؟؟
    البته هر چند كه ديگه فرقي به حالم نميكنه ... ديروز اين پليساي مسخره ريختن تو محلمون و آنتنارو جمع كردن
    تو رو خدا ميبينيد تو چه مملكت گل و بلبلي زندگي ميكنيم ....

    By Anonymous ناشناس, at ۲:۱۴ بعدازظهر, شهریور ۳۰, ۱۳۸۵  

  • سلام و علیک السلام دوست عزیز مطالب جدید و خوندی بود خیلی حال کردم دستت درد نکنه من قبلا هم بهت سر می زدم ولی ازت هیچ خبری نشد و من هم دیگه نیومدم به هر حال هر سلامی یه علیکی لازم داره تا همیشه گی بشه

    By Anonymous ناشناس, at ۳:۰۴ بعدازظهر, شهریور ۳۰, ۱۳۸۵  

  • سلام دوست عزیز
    وب دنیای رنگارنگ به روز شد
    اگه وقت داشتی
    اگه فرصت کردی
    خوشحال میشم حضور سبزت و ببینم
    دوستدارشما
    مسی بیس
    تا بعد
    بای
    بای

    By Anonymous ناشناس, at ۶:۲۷ بعدازظهر, شهریور ۳۰, ۱۳۸۵  

  • ناظری از افتخاری بهتره
    مخصوصا سبیلاش
    سبیلاش
    سبیلاش
    ای سنت
    سنتی
    ول کن ما نیست این سنت

    By Anonymous ناشناس, at ۶:۲۸ بعدازظهر, شهریور ۳۰, ۱۳۸۵  

  • گفتی ماهواره داغ دلم تازه شد ... دیش های نازنینم رو که تازه تنظیم کرده بودم رو اومدن با افتضاح و آبرو ریزی بردن
    البته من پینکم بیشتر موقع ها باز نمی شد وقتی هم باز می شد به دلیل اشرافی که به زبان های خارجه دارم (!) بیشترش رو متوجه نمی شدم
    از طرفی بازیگر های این سریال تایپ من نبودن ... همیشه به هوتن می گفتم این ها با لباس قشنگتر از استریپشون هستن ... مخصوصا رندی هریسن ... تایپ من نیست ولی از اون پسر قرمز هاست ... در وصف رندی هریسن هر چی بگم کم گفتم اما این پسر چند تا عادت خیلی بد داره که منی تونم تو کامنت بگم ... اما به خاطر این عادت هاش احساس می کنم پسر درتی و ... هست

    By Anonymous ناشناس, at ۶:۴۸ بعدازظهر, شهریور ۳۰, ۱۳۸۵  

  • سلام روزبه جان...
    بابا خوش به حالت! تلویزیون ما از این چیزا نشون نمیده!!! خیلی شانس بیاریم یه لب سانسور شده گیرمون میاد... ;)
    ست ما بازش نمی کنه هرچند تعریفشو زیاد شنیده بودم. نمی دونم چه کارتی بازش می کنه ولی در عوض من خودم یه queer as folk دارم که 24 ساعته در حال ÷خشه!!! :D
    تصمیم دارم هر چند وقت یه بار یه قسمتشو نشون بدم که فقط لازمه دیش وبلاگتو کمی بچرخونی طرف این آدرس... :))
    http://2nd-view.persianblog.com/
    تازه کارشو شروع کردم که البته سعی می کنم تو ماه رمضون یه کم مراعات کنم و ÷ست بی ناموسی توش نذارم!!! :p
    در ضمن وبلاگ دومی من هم سیاه÷وست نداره که متاسفانه ضعف بزرگیه! ;) ولی در عوض تریاک مریاک توش نداره... :D

    By Anonymous ناشناس, at ۵:۲۳ قبل‌ازظهر, مهر ۰۲, ۱۳۸۵  

  • به نظر من اين سريال رو خوب تحليل كردي

    By Blogger aram, at ۱:۴۶ بعدازظهر, مهر ۰۴, ۱۳۸۵  

  • umadam begham jaleb bood, didam doostan ghoftan jaleb bood, khob jaleb bood dighe...

    By Anonymous ناشناس, at ۱۱:۱۷ قبل‌ازظهر, مهر ۰۹, ۱۳۸۵  

  • سلام عزيزم
    چقدر خوب نوشتي !!! كارت عاليه
    راستي اين queer as folk رو gay tv هم نشون ميده البته قبلا كه من ميديدم نشون ميداد شبا ساعت 11 يا 12
    بعضي وقتها هم فيلم هاي فوق العاده اي ميذاره البته مربوط به gay ها
    تازه هيچ وقت هم قفل نميشه
    frequency 12111
    symbol rate 27500
    fec 3/4
    vertical
    آخه ديدم اكثر بچه ها pink رو نميگيرن گفتم شايد كمك كنه
    ممنون و موفق باشين

    By Anonymous ناشناس, at ۱۲:۲۵ قبل‌ازظهر, آذر ۰۱, ۱۳۸۵  

  • سلام
    بیا 22222
    twoooooo

    By Anonymous ناشناس, at ۹:۲۰ قبل‌ازظهر, بهمن ۰۶, ۱۳۸۵  

  • Sallam ... Man Daram In serial ro Download mikonam ... mikhastam bedoonam kasi in serial ro dare ...! ke be man bede ...! ya man be DL kardane taghat farsaye khodam edame bedam :( to ro khoda age in serial ro darid be man mail bezanid : SMOOTH22GAY@Yahoo.com

    By Anonymous ناشناس, at ۱۲:۴۳ قبل‌ازظهر, مرداد ۱۸, ۱۳۸۶  

  • نمیدونم چطوری کسایی که سریال رو ندیدن جرات اظهار نظر میکنن. سریال از همه نظر عالی بوده.و کلی کمک به جامعه همجنس گرا کرده.من خودم به شخصه با اینکه لزبین ام اما زندگیمو مدیون سریالم.همه چیش عالی بود.فیلمنامه.بازیگرا و کارگردانی.لطفا اگر کسی ندیده و یا اگر دیده و فقط عکساش و سکسش رو نگاه کرده و موضوع فیلم رو نمیفهمه اظهار نظر نکنه.چون اکثر کسایی که دیدم زبان فیلم رو نمیفهمن بعد نظر میدن

    By Anonymous ناشناس, at ۹:۱۹ قبل‌ازظهر, شهریور ۰۹, ۱۳۸۷  

  • در ضمن این وبلاگ من راجب سریال و برایان و جاستینه میتونین تو آرشیو هرچی میخواین پیدا کنین
    www.lgbt.blogfa.com
    اینم یه پست تو 360 منه راجب سریال:
    http://blog.360.yahoo.com/blog-wTvXPr4gbqO9upXhOR_WakJdhP411xER?p=39
    ----
    اگر تند حرف زدم عذرخواهی میکنم اما من این سریال رو می پرستم .واقعا دیوونه میشم اگه توهین بهش بشنوم.خدانگهدار

    By Anonymous ناشناس, at ۹:۲۳ قبل‌ازظهر, شهریور ۰۹, ۱۳۸۷  

  • سلام، این سریال دانلود نداره؟

    ما ماهواره نداریم، تازه اگر بگیریم هم قسمت های قبلیش رو از دست دادیم

    :(

    اگه راهی داره بهم بگید لطفا... ممنون

    delam_gerefte_az_hame_1988@yahoo.com

    By Anonymous ناشناس, at ۳:۳۲ قبل‌ازظهر, بهمن ۰۸, ۱۳۸۸  

ارسال یک نظر

<< Home