A Queer Diaries

سه‌شنبه، مهر ۲۴، ۱۳۸۶

The Secret Diary

ׁׁׁׁ

ׁׁׁׁیادم می­آید که روز یکشنبه بود و آن مرد سیگارفروش نمی­خواست آن {دفترچه} را به من بفروشد، به من گفت: ممنوع است، آن وقت حس کردم که هرطور شده باید صاحب آن دفترچه بشوم، امیدوار بودم که در این دفترچه به آرزوی پنهانی و همیشگی خودم برسم و باز «والریا» باشم ولی بی­قراری و آشوب من هم از همان موقع شروع شد؛ تا آن روز حافظه­ای قوی نداشتم. شاید به خاطر دفاعی بود که از خودم می­کردم، بهتر است خودمان را گول زده و بگوییم زندگی سفری­ست مشکل و طولانی که در آن ساعتی بعد از ساعت دیگر چیزی به اسم امید همراه ما می­آید و با تمام کوششی که می­کنیم هرگز موفق نمی­شویم که این امید به موفقیت بپیوندد. سالها از روزهای بی­شماری تشکیل شده­اند که در یک چشم به­هم زدن می­گذرند و من دلم می­خواهد که هنوز برای خوشبخت شدن وقتی پیدا کنم. در این دفترچه زندگی من که همیشه صرف دیگران شده است با این صفحات و نوشته­هایم به روی من سنگینی می­کند. گوئیدو حق دارد وقتی می­گوید که من خودم به دیگران اجازه می­دهم زندگی مرا خورد کنند و از بین ببرند؛ در حقیقت دیگر به وظایف همسری و مادری خود بستگی ندارم؛ عشق را هم چیز مسخره­ای می­پندارم ... (دفترچه ممنوع، آلبا دسس په دس، ترجمه­ی بهمن فرزانه)

ׁׁׁׁجدیداً کتابی به دستم رسید به نام "دفترچه ممنوع" از "آلبا دسس په دس"، کتاب درباره­ی زنیست میانسال و کشمکش­های درونی او برای بدست آوردن استقلال فردی و حریم خصوصی­اش که سال­هاست آنها را فدای شوهر و فرزندان خود کرده­است. کتابی­ست روان و زیبا و با ساختاری منسجم. اما دلیل آوردن این چند خط از آن کتاب در اینجا، نه از روی موافقت با آن، بلکه برای به خاطر سپردن نحوه­ی نگرش آن زن به زندگی­ست. می­خواهم مانند لقمان که ادب را از بی ادبان می­آموزد، با به­یادآوردن اشتباهات آن زن، همواره به خود یادآور شوم که می­توانم نه تنها هر روز بلکه هر ثانیه خوشبخت باشم؛ برای خودم حریم خصوصی داشته باشم؛ به خودم دروغ نگویم؛ به خودم احترام بگذارم و مهمتر از همه اینکه عاشق باشم.

نقدی بر این کتاب
نقدی دیگر


8 Comments:

  • عاشق شدن ديگه توي اين زمونه سخته
    ...
    راستي خوشحال شدم كه به روز هستي و دلم براتون تنگ شده بود

    By Anonymous ناشناس, at ۱:۵۰ بعدازظهر, مهر ۲۵, ۱۳۸۶  

  • موافقم.از زندگی که لحظه دیگه اش برام مجهول هست میشه ثانیه ثانیه هیجان و امید بسازم

    By Blogger koooootah, at ۱۱:۵۱ بعدازظهر, مهر ۲۵, ۱۳۸۶  

  • اینم حرفیه !
    ولی تو یکی که نباید عاشق بشی ! باید عاشق باشی ...
    تو یه استثنا هستی روزبه جان ...

    By Anonymous ناشناس, at ۱:۴۸ بعدازظهر, مهر ۲۶, ۱۳۸۶  

  • فقط توجه کردم و دیدم هیچ کدام از کسانی که کامنت گذاشته اند وب لاگ ات را نخوانده ات .

    By Anonymous ناشناس, at ۲:۴۹ بعدازظهر, مهر ۲۶, ۱۳۸۶  

  • شروین جان !
    دلیلی برای اثبات وجود ندارد که من خوانده ام یا نه ! روزبه مینویسد حالا من اگه در حد شعورم باشه میخونم و اگه نباشه نمیخونم ! تو فکر کن نخوندم
    حالا خودت که خوندی چرا فقط به ما توجه کردی ! ؟
    روزبه رو اینقدر دوست دارم که هر چند روز یک بار بلاگشو چک میکنم و حتی کامنت هاش رو میخونم ...

    نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست
    چه کنم ؟ کا دگر یاد نداد استادم
    ...

    By Anonymous ناشناس, at ۳:۳۱ بعدازظهر, مهر ۲۸, ۱۳۸۶  

  • استقلال فردی و حریم خصوصی"
    ­ "
    دو تعریف که برداشت اشتباهم از آنها واعمال بیش از حد آنها در زندگی ام باعث از دست دادن باارزشمندترین دارائیم شد
    لذت عشق زمانی است که بدون سود و خواسته ای متقابل به طرف مقابل عشق بورزیم و مهمتر اینکه اگر نتوانیم به دیگران احترام بگذاریم به خود هرگز نمیتوانیم
    اما خیلی دیر این حقیفت را میفهمیم

    By Anonymous ناشناس, at ۳:۰۳ بعدازظهر, مهر ۲۹, ۱۳۸۶  

  • من تابحال این کتاب را نخونده ام راستش تازه هم اسمشو شنیدم امیدوارم بتونم انرا پیدا کنم و بخونم هرچند مدتی است کمی تنبل شده ام و کمتر کتاب به دست میگیرم.
    با این همه امیدوارم تو همیشه خوشبخت باشی و از گذشته و خاطرات آن هم پشیمان نباشی
    ***

    خوشحالم از اینکه باز هم گاهگداری
    میایی و چیزی مینویسی و به دوستات هم سر میزنی . مسلمه که خیلی با معرفتی. گاهی اوقات دلم برات کلی تنگ میشه میگم اونوقتا که ایران بود بیشتر روزبه بود ولی الان کمتر.یاد اون روزبه بیشتر بخیر. با این همه هنوز هم دوستت دارم مثل همیشه
    امیدوارم کاروبارت ردیف باشه و در همه امورات زندگی ات علی الخصوص تحصیلات همیشه موفق و سربلند باشی

    By Anonymous ناشناس, at ۱۱:۱۱ بعدازظهر, مهر ۲۹, ۱۳۸۶  

  • بدینوسیله به اطلاع میرساند سازمان غیر انتفاعی و خیریه ایرانیان همجنس گرا (IHO) فعالیت خود را در کشورهلند آغاز نموده و در حال حاضرمراحل ثبت راپشت سر میگذارد. بسیار خرسندیم که این خبر را به اطلاع جامعه محترم ایرانی در خارج از ایران و جامعه بزرگ و معظم همجنس گرایان در ایران میرسانیم . امید است با حضور و شرکت گسترده در جلسات سازمان از جمله مجمع عمومی جهت تعیین اعضای هیئت مدیره و دیگر اعضای سازمان(که به صورت اینترنتی برگزار میشود) همکاری وشرایط لازم را فراهم آورید. از تمامی همجنس گرایان ، نویسندگان ، روزنامه نگاران ، وبلاگ نویسان ، فعالین حقوق بشر و سازمان های مدافع حقوق بشر به خصوص دفاع از همجنس گرایان دعوت مینماید تا در تاسیس سازمان همکاری لازم را به عمل آورند. زمان برگزاری جلسات بزودی اعلام خواهد شد.دستان گرم شما را صمیمانه می فشاریم و به حضور و فعالیت شما در این سازمان افتخار میکنیم . منتظر حضور سبز شما هستیم.همانطور که مستحضر هستید این یک دعوت عمومی به دور از هرگونه باند ، جناح و یا گروهای سیاسی و یک دعوت توسط سازمانی مستقل میباشد . جهت اطلاع بیشتر از جزئیات میتوانید با تلفن یا ایمیل سازمان به صورت 24 ساعته در تماس باشید .



    TEL: 0031 619 331 451
    Email: mani_outiniran@hotmail.com
    ID : gay_ver2002@yahoo.com

    By Blogger مانی زانیار, at ۳:۵۳ بعدازظهر, مهر ۳۰, ۱۳۸۶  

ارسال یک نظر

<< Home